سردار ایافت دعوت حق را لبیک گفت آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در مشهد برگزار شد اندر احوال خیال ترویج فرهنگ رضوی در روستا‌ها با بهره گیری از ابزار هنر رونمایی از از بسته شعر دهه کرامت ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع) شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم روایتی شنیده نشده از سازندگان و بانیان قدیمی‌ترین کاشی‌های حرم مطهر رضوی نتیجه دوری از نماز نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی وعده صادق؛ عملیات تنبیهی ایران اسلامی نگاهی به جایگاه کار و کارگر در فرهنگ دینی| دستانی که آتش به آنها نمی‌رسد
سرخط خبرها

انتشار گزارشی پژوهشی درباره حجاب | شرح و نقد لایحه اخیر عفاف و حجاب + لینک دانلود

  • کد خبر: ۱۸۳۴۴۲
  • ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
انتشار گزارشی پژوهشی درباره حجاب | شرح و نقد لایحه اخیر عفاف و حجاب + لینک دانلود
پس از مناقشه‌های سال گذشته بر سر مسئله حجاب، گزارش‌هایی در این زمینه انجام گرفته است که «مسئله حجاب؛ یک سال پس از ناآرامی‌های ۱۴۰۱» تازه‌ترینِ آن‌هاست.

به گزارش شهرآرانیوز، باگذشت حدود یک سال از ناآرامی‌های پاییز ۱۴۰۱، مسئله حجاب در جامعه ایران همچنان پابرجاست و راه‌حل روشنی برای آن متصور نیست. در این یک سال، شاهد اقدامات پراکنده‌ای از سوی حاکمیت و جامعه بوده‌ایم که بعضاً تنش‌هایی را در این موضوع ایجاد کرده‌اند. مهم‌ترین و جدی‌ترین اقدامی که از سوی حاکمیت در این بازه موردتوجه بوده است تنظیم مجدد قوانین ناظر به حجاب است که در قالب لوایح پیشنهادی قوه قضاییه، دولت و کمیسیون قضایی-حقوقی مجلس ارائه شده است. بررسی آخرین لایحه پیشنهادی مبتنی بر اصل ۸۵ قانون اساسی، خارج از صحن اصلی مجلس و به‌صورت غیرعلنی، توسط کمیسیون قضایی-حقوقی انجام شده است. همچنان مشخص نیست که نتیجه این بررسی منجر به شکل‌گیری چه قوانینی در حوزه حجاب خواهد شد.

در این اوضاع، بررسی علمی این مسئله بیش از پیش اهمیت دارد و لازم می‌نماید. گزارش «میز آینده‌نگاری میراث» در همین زمینه که به‌سفارش «انجمن میراث اسلامی» تهیه شده است از این دست است. این گزارش شامل چهار بخش اصلی است: بخش نخست به بررسی وضعیت فعلی جامعه مبتنی بر سناریوهای طرح شده در گزارش «الزام به حجاب در افق ۱۴۱۱» می‌پردازد. در بخش دوم پیامدهای رویکرد جرم‌انگارانه نظام سیاسی در قبال عدم رعایت حجاب در نسبت با تحولات اجتماعی و فرهنگی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بخش سوم لایحه پیشنهادی مجلس به‌عنوان مصداق رویکرد جرم‌انگارانه شرح و نقد می‌شود. و در بخش چهارم به‌عنوان بخش پایانی پیشنهادهای سیاستی به‌منظور حل مؤثر مسئله حجاب مطرح خواهند شد.

انتشار گزارشی پژوهشی درباره حجاب | پاسخ به پرسش‌هایی درباره رویکردها و راهکارها و پیامدها + لینک دانلود

سؤال‌های این پژوهش از این قرارند:

  •  بر اساس سناریوهای آینده اجبار به حجاب، جامعه ایران در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد؟
  •  لایحه اخیر عفاف و حجاب چیست و چه پیامدهایی به همراه خواهد داشت؟
  •  پیامدهای رویکرد جرم‌انگارانه نسبت به عدم رعایت حجاب چیست؟
  •  راهکارهای سیاستی به‌منظور حل مسئله حجاب و کاهش تبعات منفی آن شامل چه مواردی است؟

 

خلاصه راهبردی این گزارش را از لینک زیر می‌توانید دانلود کنید:

مسئله حجاب

منبع: گروه بررسی‌های راهبردی میراث

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->